NAMA: LIM CHING WEN
OPSYEN: 8 PISMP- PC/PJ/MU
Artikel
Empat Pelajar dakwa dipukul
Empat pelajar dakwa dipukul
17 Mei 2012
BUKIT SENTOSA - Empat
pelajar perempuan tingkatan 1 sebuah sekolah menengah di sini mendakwa dipukul
seorang guru sehingga tiga daripadanya terpaksa mendapatkan rawatan di klinik
berdekatan kerana pengsan sebelum dibawa ke Hospital Kuala Kubu Bharu (HKKB).
Insiden itu berlaku kira-kira jam 5.30 petang kelmarin setelah guru lelaki didakwa marah tindakan pelajar yang bising dan keluar kelas tanpa kebenaran.
Bagaimanapun, ibu seorang murid terbabit, MK Mahadewi, 40, berkata, ia berbeza dengan kenyataan anaknya, S Shanmugi, 13, bersama tiga rakannya yang mendakwa mereka diberi kebenaran keluar sebelum guru terbabit memukul mereka ketika diarah masuk semula ke dalam kelas.
“Anak saya kata dia dan rakannya telah meminta kebenaran keluar namun setelah itu mereka diarahkan masuk sebelum dipukul di kepala menggunakan fail dan kotak pensil sehingga bengkak manakala seorang lagi disepak.
“Anak saya bersama dua rakannya mengalami bengkak di kepala sehingga menyebabkan mereka pengsan ketika menuju ke pejabat pengetua,” katanya kepada Sinar Harian semalam.
Mahadewi berkata, guru yang melihat kejadian itu segera membawa mereka ke klinik berdekatan.
Tetapi menurutnya pihak klinik tidak mahu menerima pelajar terbabit kerana kecederaan dialami berkait kes pukul dan mereka dibawa semula ke sekolah.
Mahadewi juga kecewa kerana mendakwa pihak sekolah tidak memaklumkan perkara itu kerana dia hanya mendapat tahu setelah datang sendiri ke sekolah.
“Saya mulanya risau sebab sudah jam 7.45 petang anak saya masih tak pulang sedangkan rumah saya dekat saja dari sekolah, jadi saya terus ke sekolah sebelum mendapat tahu kejadian itu.
“Kesal dengan insiden itu saya mengambil keputusan membuat laporan polis sebelum membawa anak ke HKKB.
“Doktor mengarahkan anak saya ditempatkan di hospital dalam tempoh 24 jam kerana bimbang kesan sampingan akibat bengkak di kepala,” katanya.
Mahadewi juga kesal kerana guru yang didakwa memukul anaknya sepatutnya lebih bersikap sabar dan tidak bertindak demikian terhadap pelajar.
Sementara itu, difahamkan pelajar sekolah terbabit meminta kebenaran keluar kelas untuk menemui seorang pelajar di kelas lain kerana didakwa telah menconteng buku rakan mereka.
Tujuan empat pelajar terbabit dipercayai kerana mahu memberi teguran kepada pelajar itu namun guru tersebut menghalang tindakan pelajar berkenaan.
Insiden itu berlaku kira-kira jam 5.30 petang kelmarin setelah guru lelaki didakwa marah tindakan pelajar yang bising dan keluar kelas tanpa kebenaran.
Bagaimanapun, ibu seorang murid terbabit, MK Mahadewi, 40, berkata, ia berbeza dengan kenyataan anaknya, S Shanmugi, 13, bersama tiga rakannya yang mendakwa mereka diberi kebenaran keluar sebelum guru terbabit memukul mereka ketika diarah masuk semula ke dalam kelas.
“Anak saya kata dia dan rakannya telah meminta kebenaran keluar namun setelah itu mereka diarahkan masuk sebelum dipukul di kepala menggunakan fail dan kotak pensil sehingga bengkak manakala seorang lagi disepak.
“Anak saya bersama dua rakannya mengalami bengkak di kepala sehingga menyebabkan mereka pengsan ketika menuju ke pejabat pengetua,” katanya kepada Sinar Harian semalam.
Mahadewi berkata, guru yang melihat kejadian itu segera membawa mereka ke klinik berdekatan.
Tetapi menurutnya pihak klinik tidak mahu menerima pelajar terbabit kerana kecederaan dialami berkait kes pukul dan mereka dibawa semula ke sekolah.
Mahadewi juga kecewa kerana mendakwa pihak sekolah tidak memaklumkan perkara itu kerana dia hanya mendapat tahu setelah datang sendiri ke sekolah.
“Saya mulanya risau sebab sudah jam 7.45 petang anak saya masih tak pulang sedangkan rumah saya dekat saja dari sekolah, jadi saya terus ke sekolah sebelum mendapat tahu kejadian itu.
“Kesal dengan insiden itu saya mengambil keputusan membuat laporan polis sebelum membawa anak ke HKKB.
“Doktor mengarahkan anak saya ditempatkan di hospital dalam tempoh 24 jam kerana bimbang kesan sampingan akibat bengkak di kepala,” katanya.
Mahadewi juga kesal kerana guru yang didakwa memukul anaknya sepatutnya lebih bersikap sabar dan tidak bertindak demikian terhadap pelajar.
Sementara itu, difahamkan pelajar sekolah terbabit meminta kebenaran keluar kelas untuk menemui seorang pelajar di kelas lain kerana didakwa telah menconteng buku rakan mereka.
Tujuan empat pelajar terbabit dipercayai kerana mahu memberi teguran kepada pelajar itu namun guru tersebut menghalang tindakan pelajar berkenaan.
Dalam pada itu, Sinar Harian cuba
mendapatkan maklumbalas daripada pihak sekolah namun gagal dihubungi.
Analisis Artikel
Menurut
artikel “Empat Pelajar dakwa dipukul” yang disiarkan di Sinar Harian, empat
pelajar perempuan tingkatan 1 sebuah sekolah menengah mendakwa dipukul seorang guru sehingga tiga
daripadanya terpaksa mendapatkan rawatan di klinik berdekatan kerana pengsan
sebelum dibawa ke Hospital Kuala Kubu Bharu (HKKB). Menurut artikel tersebut,
kejadian itu berlaku disebabkan guru lelaki tersebut marah akan tindakan
pelajar yang bising dan keluar kelas tanpa kebenaran. Difahamkan pelajar
sekolah terbabit meminta kebenaran keluar kelas untuk menemui seorang pelajar
di kelas lain kerana didakwa telah menconteng buku rakan mereka. Tujuan empat
pelajar terbabit dipercayai kerana mahu memberi teguran kepada pelajar itu
namun guru tersebut menghalang tindakan pelajar berkenaan. Empat pelajar
tersebut diarahkan masuk sebelum dipukul di kepala menggunakan fail dan kotak
pensil sehingga bengkak manakala seorang lagi disepak. Doktor mengarahkan mangsa
ditempatkan di hospital dalam tempoh 24 jam kerana bimbang kesan sampingan
akibat bengkak di kepala.
Goleman
(1995) menyatakan bahawa seseorang yang tidak mempunyai keupayaan mengawal
emosi apabila berinteraksi dengan orang lain kurang bermotivasi untuk
menjalankan kerja dengan baik. Mereka juga tidak boleh digolongkan sebagai
individu yang berjaya dalam kerjaya masing-masing. Peristiwa-peristiwa cetusan
emosi yang digambarkan, terutama yang berlaku di tempat kerja, membawa
implikasi terhadap tahap kestabilan dan kematangan emosi yang dimiliki oleh
individu-individu yang terlibat. Goleman (1995) telah mengemukakan satu teori
untuk menerangkan faktor-faktor yang mempengaruhi emosi seseorang. Teori
tersebut dikenali sebagai Teori Kecerdasan Emosi. Teori ini menerangkan faktor
kegagalan dan kejayaan seseorang dalam kehidupan peribadi dan kerjaya
masing-masing.
Merujuk
kepada kes dalam artikel tersebut, masalah disiplin pelajar sememangnya boleh
menggugat emosi guru. Jika tidak ditangani dengan baik, mudah saja guru
cenderung untuk bertindak di luar emosinya seperti menampar pelajarnya.
Perguruan adalah profesion membantu yang amat terdedah dengan tekanan. Tekanan
terhadap guru memang berkecenderungan untuk menyebabkan guru berada dalam
keadaan murung, mengalami tekanan jiwa, kekecewaan dan kebimbangan. Guru yang
gagal mengawal diri akibat tekanan akan memberi kesan kepada perhubungan guru
dengan pelajar dan juga mutu pengajaran dan pembelajaran. Perkara ini
seterusnya boleh menjejaskan kualiti pendidikan dan juga profesion perguruan
yang seterusnya akan membantutkan usaha mewujudkan sebuah masyarakat yang mampu
membawa Malaysia
ke tahap kecemerlangan dan kegemilangan mutu pendidikannya.
Tekanan
mempunyai hubung kait dengan sokongan sosial dan juga bantuan yang diterima.
Sokongan sosial yang kuat boleh mengurangkan tahap tekanan. Kewujudan sistem
sokongan yang kuat membolehkan guru-guru untuk berkongsi permasalahan antara
satu sama lain di mana ia boleh menyumbang kepada cadangan yang membantu. (Woods
& Weasmer, 2004).
Tekanan guru
boleh ditakrifkan sebagai perasaan tidak selesa, emosi
negatif seperti marah, kebimbangan, tekanan serta kekecewaan yang berpunca dari aspek kerja mereka sebagai seorang guru. Dalam hal ini, guru
dalam kes ini adalah guru yang tidak
dapat mengawal emosi mereka terhadap perubahan budaya pendidikan yang bukan
sahaja untuk memberi ilmu pengetahuan tetapi perlu mendidik manusia agar
menjadi masyarakat yang berguna. Justeru itu, tekanan kerja pada tahap
yang tinggi biasanya akan membawa kepada ketidakpuasan kepada kerja, sikap suka
mengelak dan pengabaian kerja. Tindakbalas penyesuaian tekanan oleh guru merangkumi
tindak balas psikologikal (keletihan dan kemurungan) , fisiologikal
(sakit kepala, tekanan darah tinggi) dan
berkaitan sikap (pengambilan alkohol, merokok, gaya hidup dan masalah tidur). Selain itu juga, tekanan yang
berpanjangan boleh melemahkan mental dan fizikal seseorang guru serta boleh
membawa risiko ke atas kesihatan jika tidak menerima rawatan dengan sebaiknnya. Ternyata, tekanan kerja sememangnya akan mengganggu gaya hidup dan kesejahteraan hidup seseorang insan bergelar guru. Ini seterusnya akan
mengganggu prestasi kerja dan outputnya dalam bidang pendidikan
yang diceburinya.
Individu
akan berupaya untuk berdaya tindak ke atas tekanan secara lebih efektif jika
beliau mempunyai perhubungan sosial yang lebih berkesan. Kajian dalam bidang
tekanan menunjukkan sokongan sosial sangat efektif dalam meningkatkan
kesejahteraan kesihatan mental individu. Mempunyai kaedah berdaya tindak dan
mempunyai sokongan sosial adalah amat penting dan ini selari dengan hasrat
Kementerian Pelajaran sekarang iaitu mendidik guru-guru baru agar dapat
mengawal emosi mereka supaya kejadian memukul pelajar dapat dielakkan. Berbalik
dengan isu pelajar mendawa dipukul guru, tindakan sewajarnya perlu diambil
terhadap individu terlibat.
Kursus
pengawalan emosi dan tekanan juga dapat membantu guru dalam menjalankan tugas
mereka. Kadang kala, tekanan atau stress menyebabkan guru keterlaluan dalam
tindakan mendisiplinkan pelajar. Adakalanya tekanan menyebabkan mereka tidak
dapat mengawal emosi dan hilang sabar dalam menghadapi kerenah pelajar-pelajar
yang nakal. Dr. Robiah K. Hamzah, seorang pakar motivasi sendiri mengakui
bahawa jalan terbaik menangani masalah disiplin ialah guru pandai mengawal
emosi. Namun , pada masa yang sama, guru juga perlu menunjukkan ketegasan dalam
kelembutan (Harian Metro, Isnin 6 Ogos 2007).
Jesteru, guru harus
diberi pendedahan dan ilmu pengawalan emosi dan tekanan supaya mereka lebih
bersedia andai terpaksa berdepan dengan perlakuan melampau batas
pelajar-pelajar. Kursus pengawalan emosi dan tekanan mampu membuka minda para
guru. Sudah pastinya emosi yang stabil dan fikiran yang tenang membolehkan guru
mendidik dan mendisiplin pelajar dengan cara lebih berkesan. Kursus jangka
pendek tentang kaedah dan cara mendisiplinkan pelajar oleh guru-guru yang
berpengalaman terutamanya guru-guru disiplin wajar juga diadakan. Biarpun para
guru (terutama guru baru) telah didedahkan dengan teori-teori psikologi
kanak-kanak dan remaja sewaktu menjalani latihan perguruan namun situasi yang
berlaku di sekolah ada kalanya di luar jangkaan. Diharapkan agar ilmu
mendisiplinkan pelajar dan menangani pelajar bermasalah hasil daripada pengalaman-pengalaman
guru-guru lama dapat dikongsi bersama-sama terutamanya dengan guru-guru baru.
Merujuk
kepada artikel ini, saya berpendapat bahawa tekanan yang dihadapi oleh guru
tersebut mungkin disebabkan oleh pelbagai faktor. Antara faktor yang paling ketara
ialah ketidakupayaan guru untuk berdaya tindak ke atas isu-isu pendidikan yang
berlaku dalam dunia yang pesat berubah. Ini kerana gelombang pembangunan pesat
yang berlaku di negara ini dan juga seluruh dunia menyaksikan cabaran dan
tekanan yang dihadapi oleh guru semakin meningkat. Banyak kajian menunjukkan
isu-isu pendidikan seperti masalah disiplin pelajar yang berleluasa, bebanan
tugasan, masalah kekurangan guru, kekurangan bilik darjah, konflik peranan,
kekaburan peranan, ketiadaan sistem sokongan sosial yang kuat dan rangkaian
masalah yang lain yang tidak dapat diselesaikan dengan memuaskan boleh
menggugat kesejahteraan guru. Sekiranya isu-isu tersebut tidak diatasi segera
ia boleh menyebabkan guru menghadapai gangguan emosi dan tidak dapat mengawal
emosinya.
Warga
pendidik memang perlu bijak menangani isu pendidikan agar dapat mengawal emosi.
Oleh itu, satu aspek penting yang perlu diberi perhatian yang berkaitan tekanan
ialah aspek strategi berdaya tindak dan bagaimana mengawal emosi. Mengawal emosi
dan berdaya tindak terhadap tekanan kerja di kalangan guru kini menjadi semakin
penting kerana kegagalan guru untuk berdaya tindak boleh memberi kesan negatif
kepada kesejahteraan fizikal, mental dan emosi guru.
Kesan jangka
pendek dari tingkah laku negatif yang dilakukan oleh guru dalam kes ini
menyebabkan profesion perguruan ini dipandang rendah oleh
masyarakat. Masyarakat tidak lagi mempercayai kepada profesion perguruan
sehingga menyebabkan profesion ini tidak lagi diperlukan oleh masyarakat. Selain
itu, profesion perguruan tidak lagi dianggap mulia oleh masyarakat dimana
mereka tidak lagi mempercayai bahawa profesion ini dapat membantu anak mereka
untuk mendapatkan pendidikan yang selamat dan berkesan. Tambahan pula,
profesion ini tidak lagi dihormati oleh masyarakat terutama ibu bapa dan
murid-murid.
Manakala
kesan jangka panjang kepada profesion perguruan menyebabkan generasi muda tidak
lagi berminat untuk menjadi guru dan ini mengakibatkan profesion ini kekurangan
genarasi muda yang berbakat untuk mendidik anak bangsa. Di samping itu juga,
kesan dari ini kerajaan tidak lagi dapat melahirkan guru-guru yang berkemahiran
dalam pelbagai aspek kerana kekurangan generasi muda yang ingin menceburi
bidang ini. Mengikut Lilia dan Norlena (1998), penyusutan kuasa untuk
menjalankan tugas secara professional menyebabkan profesion perguruan menurun
di kaca mata masyarakat.
Kesan jangka
pendek yang menimpa sekolah ialah reputasi sekolah atau nama baik
sekolah akan menurun menyebabkan masyarakat terutama ibu bapa tidak lagi
menghantar anak mereka ke sekolah tersebut. Selain itu, sekolah tidak lagi
dianggap sebagai institusi pendidikan yang memberi pendidikan yang berkualiti
kepada murid-murid.
Kesan pendek
dari kes ini menyebabkan hubungan ibubapa dan guru menjadi rengang dimana
ibubapa tidak lagi mempercayai kredibilitui guru untuk mendidik anak mereka
menjadi insan yang berguna. Di samping itu juga, masyarakat akan
memandang serong kepada semua pihak termasuklah guru dan pentadbir sekolah. Tambahan
lagi, kesannya ialah ibubapa tidak puas hati dengan layanan guru terhadap
anaknya. Manakala kesan jangka panjang yang menimpa ibubapa dan
masyarakat ialah mereka menyalahkan guru sehingga guru tersebut dibenci dan
dicaci oleh masyarakat yang lain. Selain itu, ibubapa membawa isu ini kepada pihak atasan seperti polis dan
peguam bagi mendapat keadilan bagi pihak anak mereka.
Golongan
guru merupakan anggota sekolah yang terlibat secara langsung dalam perlaksanaan
kurikulum dan program pendidikan di sekolah. Peranan yang dimainkan oleh
seorang guru dalam sesebuah sekolah amat penting terutama dari segi pencapaian
aspirasi dan matlamat sekolah. Menurut Mok Soon Sang (1988), antara peranan
guru yang penting ialah sebagai pengarah pembelajaran dengan membimbing pelajar
supaya mereka berusaha belajar secara individu atau berkumpulan dan bertindak
sebagai ibu bapa kepada pelajar, demi menjaga keselamatan dan kebajikan
pelajar. Peranan ini akan membantu pelajar menyesuaikan diri dan menganggap
sekolah sebagai sebahagian keluarga mereka. Selain itu, guru juga sebagai
pendisiplin yang bertanggungjawab menjaga disiplin pelajar serta membantu
mereka membentuk sahsiah dan kelakuan yang sejajar dengan nilai dan norma
masyarakat. Guru juga sebagai contoh model hidup di mana tingkah laku guru
menjadi contoh teladan kepada pelajar. Dengan ini, nilai-nilai murni yang
ditonjolkan oleh guru di sekolah dapat diterapkan dalam jiwa pelajar. Sebagai
seorang pendidik yang bertanggungjawab, guru hari ini harus menyedari tugas dan
amanah yang diserahkan kepadanya untuk mendidik generasi yang akan menjadi
dewasa kelak.
Merujuk
kepada artikel tersebut, saya berpendapat bahawa biasanya bukan sengaja guru
ingin menimbulkan masalah, sudah tentu punca datang daripada kenakalan atau
kedegilan kanak-kanak itu sendiri. Bukan semua murid itu baik dan patuh pada
peraturan sekolah. Itulah naluri kanak-kanak yang perlu kita fahami. Walaupun
kita sememangnya tidak boleh memaafkan guru yang sudah dewasa dan berfikiran
matang terlibat dalam insiden itu, tetapi dalam sesetengah kes mereka mungkin
hilang pertimbangan. Segelintir guru yang berhadapan dengan masalah disiplin
mahupun masalah pencapaian akademik murid yang lemah, membuat penilaian bahawa
murid perlu dihukum sebagai peringatan, pengajaran dan kesedaran kepada mereka.
Mungkin guru tersebut termasuk dalam golongan yang yakin bahawa hukuman fizikal
seperti merotan dan mendera akan memberi manfaat. Tetapi akibat daripada
tindakan fizikal itu, kecederaan hingga luka dan lebam seperti dalam kes murid dipukul
guru di kepala dengan menggunakan fail dan kotak pensil sehingga bengkak
manakala seorang lagi disepak sudah tentu merisaukan ibu bapa. Mungkin guru
berkenaan tidak berniat berbuat demikian hingga pelajar perlu mendapatkan
rawatan perubatan, tetapi jika emosi turut memainkan peranan dalam menjalankan
hukuman, biasanya kesan negatif yang berlebihan sebegitu akan terjadi.
Berikut
adalah cadangan-cadangan yang dikemukakan untuk pengurusan tekanan guru.
Cadangan-cadangan yang dikemukakan ini difikirkan sesuai untuk mengurangkan
tekanan kerja warga pendidik secara amnya. Peranan pihak pentadbir untuk
menganjurkan program berkaitan pengurusan tekanan, sama ada dalam bentuk
bengkel, kursus ataupun seminar perlu memasukkan strategi berlandaskan agama
dalam kandungan atau agenda program. Seterusnya, mewujudkan suasana yang sihat
dan harmoni iaitu perhubungan yang baik antara staf, keputusan yang diambil
perlulah berlandaskan perbincangan, polisi sekolah yang lengkap dan teratur,
guru-guru menerima tindak balas yang positif dan dihargai, pengurangan
tugas-tugas pentadbiran sebarang tuga tambahan adalah berdasarkan kepada
kemahiran guru tersebut, membina persekitaran kerja yang ceria dan kerjasama
yang baik untuk menyelesaikan sebarang masalah yang dihadapi.
Melalui
pendekatan organisasi pula, pentadbir tentu boleh menentukan
pemilihandan penempatan guru-guru. Perpindahan dan pertukaran
guru-guru disokong sepenuhnya supaya guru-guru yang ingin bertukar tidak
tertekan. Pengetua juga mestilah ubahsuai tugas guru dan memberikan taklimat
kerja yang mendalam terutama sekali sasaran matlamat. Sebarang keputusan dan
perancangan sekolah mestilah dilibatkan guru-guru. Proses menerima dan menapis
pendapat dan pandangan gurumungkin terlalu lambat, tetapi ia lebih mudah untuk
diterima. Sehubungan itu juga, pentadbir perlu mengubah gaya
pentadbiran bersifat autokratik kepada gaya
pentadbiran yang lebih mengutamakan
pendekatan humanistik ataudemokratik.
Di samping itu, guru juga perlu melibatkan diri dalam
aktiviti riadah, senaman yang berterusan dan melakukan latihan jasmani supaya
dapat membantu melupakan tekanan yang dihadapi. Badan yang segar akan mempunyai
otak yang cerdas. Seterusnya, amalan pemakanan perlu diberi panduan dan
perhatian supaya bukan hanya murid-murid sahaja yang dijaga aspek jasmani,
emosi, rohani dan inteleknya tetapi guru juga sepatutnya diberi pendedahan
terhadap penjagaan aspek tersebut.
Profesion guru adalah salah satu daripada tugas yang
sukar dan perlu kepada usaha pengorbanan yang tinggi. Perkara ini perlu diberi
perhatian sekurang-kurangnya melalui tindakan atau pelaksanaan penyelesaian
secara berperingkat. Guru juga haruslah sentiasa bersifat positif dalam
menghadapi cabaran-cabaran dalam dunia pendidikan hari ini bagi mengelakkan mereka terus berada dalam keadaan tertekan dan menjejaskan karier mereka sebagai seorang guru. Dalam pada itu, setiap pihak juga harus
memberi sokongan dan membantu mengurangkan beban tekanan yang dihadapi oleh
guru ini. Pengurusan tekanan memerlukan kemahiran yang mesti dipelajari oleh semua anggota di dalam organisasi pendidikan. Kegagalan mengawal
tekanan boleh mendatang kesan yang buruk bukan sahaja kepada individu
terbabit tetapi juga imej organisasi. Oleh itu, dapatlah
dikenalpasti punca dan tahap tekanan guru-guru prasekolah, seterusnya akan
mengambil langkah-langkah tertentu untuk mengatasi masalah yang timbul. Ini
akan merugikan negara kita yang sedang menuju kepada sebuah negara industri. Menjasi tugas, peranan dan tanggungjawab guru untuk merealisasikan wawasan 2020.
No comments:
Post a Comment