Sunday, 2 September 2012

Analisis Artikel: Murid pecah gegendang telinga ditampar guru



 
NAMA: SAW XIAN LIN
OPSYEN: 8 PISMP- PC/PJ/MU

 Artikel

Murid pecah gegendang telinga ditampar guru 
2010/05/26

KODIANG: Seorang murid Tahun Lima sekolah rendah di sini, berkemungkinan pekak selepas telinga kirinya ditampar seorang guru lelaki hingga menyebabkan gegendangnya pecah, Khamis lalu.

Selain pecah gegendang telinga, mangsa, Mohd Khairil Azry Zulkifli, 11, turut mengalami bengkak di dahi apabila kepalanya terhentak ke dinding selepas ditampar guru lelaki berusia 40-an dalam kejadian jam 12.45 tengah hari di Sekolah Kebangsaan Siputeh, Padang Sera, di sini.

Kejadian itu bermula apabila seorang guru wanita mengarahkan murid kelas itu, termasuk Mohd Khairil berpindah dari tingkat dua ke tingkat bawah blok bangunan sekolah itu yang sedang digunakan murid Tahun Tiga bersama guru lelaki terbabit.

Difahamkan tindakan Mohd Khairil memasuki kelas itu bersama tiga rakannya ketika guru lelaki itu masih berada dalam kelas berkenaan mengundang kemarahannya.

Berikutan itu, guru terbabit memarahi Mohd Khairil serta tiga murid lain sebelum menampar keempat-empat mereka. Seorang daripada mereka turut cedera ditampar.

Bapa mangsa, Zulkifli Romli, 45, berkata, beliau hanya mengetahui kejadian itu selepas isterinya, Che Waqi Baharom, 45, memberitahu ada kesan darah di telinga kiri anaknya yang mengadu sakit telinga.

“Isteri memaklumkan selepas balik ke rumah pada jam 1.30 tengah hari, anak saya tidak seperti biasa dan terus tidur sebelum mengadu sakit telinga. Saya mendesak dia memberitahu perkara sebenar sebelum mengetahui dia ditampar gurunya.

“Kami kemudian ke sebuah klinik di Arau, Perlis sebelum dirujuk ke Hospital Tunku Fauziah, Kangar pada jam 9 malam.

“Anak saya dirujuk kepada pakar telinga, hidung dan tekak (ENT) yang kemudiannya mengesahkan gegendang telinga kirinya pecah, malah pemeriksaan juga menunjukkan anak saya mengalami masalah pendengaran,” katanya ketika ditemui semalam.


 Analisis Artikel

                Artikel di atas merupakan sebuah artikel yang berkait dengan isu guru. Artikel yang telah saya pilih ini bertajuk “Murid Pecah Gegendang Telinga Ditampar Guru”. Artikel ini memaparkan kejadian seorang guru menampar murid sehingga gegendang telinga murid pecah. Isu ini berlaku pada 26 Mei 2010 di Kodiang. Seorang guru lelaki telah menampar telinga kiri seorang murid Tahun Lima dan menyebabkan murid tersebut menghadapi masalah pendengaran. Selain pecah gegendang telinga, murid tersebut turut mengalami bengkak di dahi apabila kepalanya terhentak ke dinding selepas ditampar. Kejadian itu bermula apabila seorang guru wanita mengarahkan murid kelas itu, termasuk mangsa berpindah dari tingkat dua ke tingkat bawah blok bangunan sekolah itu yang sedang digunakan murid Tahun Tiga bersama guru lelaki terbabit. Tindakan mangsa memasuki kelas itu bersama tiga rakannya telah mengundang kemarahan guru lelaki kerana guru lelaki itu masih berada dalam kelas berkenaan. Guru terbabit telah memarahi mangsa serta tiga murid lain sebelum menampar mereka. Salah seorang daripada mereka turut cedera ditampar. Bapa mangsa hanya mengetahui kejadian itu selepas isterinya memberitahu bahawa terdapat kesan darah di telinga kiri anaknya yang mengadu sakit telinga. Selepas itu, Ibu mangsa telah mendesak dia memberitahu perkara sebenar. Mangsa telah dihantar ke hospital untuk pemeriksaan dan disahkan bahawa gegendang telinga kirinya telah pecah.
Cabaran era komunikasi abad ke-21 terhadap sistem pendidikan negara begitu terasa. Ledakan teknologi maklumat dan kemajuan teknologi global serta kewujudan arus perdana Koridor Raya Multimedia (MSC) dalam sistem pentadbiran negara, menuntut konsep pendidikan mencorak ke arah yang bercirikan teknologi secara saintifik.
Profesion perguruan juga merupakan badan yang dipertanggungjawabkan oleh kerajaan untuk menghasilkan rakyat masa depan yang serba canggih sebagai jentera penggerak negara. Tanggungjawab profesion perguruan menjadi semakin berat kerana rakyat masa hadapan yang hendak dihasilkan itu bukan sahaja perlu diterapkan dengan pelbagai ilmu pengetahuan semata-mata, tetapi perlu juga diseimbangkan dengan nilai sosial yang baik dari segi moral dan etika yang murni. Malangnya ketika kita bersungguh-sungguh menyahut cabaran masa kini untuk merealisasikan aspirasi negara, timbul pula pelbagai masalah dikalangan guru-guru.
Berita guru memukul pelajar, mendera, mencabul dan merogol anak didik sendiri sering berlaku dan menjadi topik media. Tidak kurang juga apabila ia menjadi bualan hangat di kalangan masyarakat. Kejadian guru-guru memukul pelajar sering dipilih untuk dijadikan tajuk utama bagi media massa.
Kesalahan tingkah laku guru ini bukan sahaja berlaku di negara kita, malah turut berlaku di negara lain juga.  Misalnya seperti yang berlaku di Shanghai, menurut laporan dari akhbar Xinming Evening News, seorang penolong guru besar sekolah tinggi wilayah Hubei didapati bersalah kerana memasukkan racun tikus ke dalam makanan sekolah. Beliau berbuat demikian untuk mendatangkan masalah kepada guru besar sekolah berkenaan supaya dia berpeluang naik pangkat.
Berdasarkan kes-kes tersebut, kita dapat melihat betapa banyaknya kes-kes yang melibatkan guru. Bukan sahaja salah laku terhadap pelajar, guru juga telah dilaporkan bertindak ganas terhadap polis dengan menggunakan gergaji. Saya berpendapat  bahawa adalah tidak wajar bagi seorang guru yang dianggap sebagai satu jawatan yang profesional bersikap sedemikian terhadap pelajar dan masyarakat.
Setiap perbuatan yang dilakukan mesti mempunyai punca-puncanya. Begitu juga dengan isu “murid pecah gegendang telinga ditampar guru”. Bagi seorang insan yang rasional, mereka tidak akan bertindak kasar dan ganas terhadap seorang insan lagi-lagi mereka hanya merupakan murid sekolah rendah. Pada pendapat saya, guru yang berbuat demikian iaitu menampar murid sehingga gegendang telinganya pecah mesti mempunyai sebab-sebabnya yang tersendiri.
“Biasanya bukan sengaja guru ingin menimbulkan masalah, sudah tentu punca datang daripada kenakalan atau kedegilan kanak-kanak itu sendiri. Bukan semua murid itu baik dan patuh pada peraturan sekolah. Itulah naluri kanak-kanak yang perlu kita fahami”. Begitulah yang dikatakan oleh pakar psikologi kanak-kanak dan remaja, Dr. Mohd. Amin Shariff. Berkenaan dengan isu di atas, saya berpendapat bahawa guru lelaki tersebut akan menampar murid mungkin disebabkan mangsa dengan 3 orang rakannya bersikap biadap dan tidak sopan terhadap guru lelaki yang sedang mengajar dalam kelas. Kebiadapan pelajar-pelajar sekarang kadang-kadang menghilangkan kesabaran seorang guru. Kemunculan murid-murid tersebut telah mempengaruhi pengajaran guru. Akibatnya, perbuatan murid telah membangkitkan kemarahan guru dan menyebabkan guru hilang kawalan lalu menampar mereka.
Selain itu, saya berpendapat bahawa punca utama yang menyebabkan guru bertindak kasar terhadap murid adalah disebabkan tekan jiwa. Murid-murid pada zaman sekarang amatlah jauh berbeza dengan masa dahulu. Menurut pakar pendidikan, Prof. Dr. Robiah Sidin, guru sekarang berdepan dengan bilangan pelajar yang terlalu ramai ditambah dengan pelbagai karenah. Ini berbeza dengan murid yang diajar oleh rakan sejawat mereka sedekad dua yang lalu. Ketika itu murid lebih patuh kepada guru dan wajar dicontohi . Guru bertindak keterlaluan mungkin kerana menghadapi tekanan jiwa akibat beban kerja yang terlalu banyak, tanggungjawab semakin berat dan tuntutan masyarakat yang menggunung terhadap guru.
Ahli sosiologi UKM, Dr. Sarifa Zaleha Syed Hassan berpendapat bahawa punca guru bertindak kasar mungkin kerana hilang kesabaran. Mungkin jika seorang murid yang nakal dapat dikawal tetapi kalau terlalu ramai boleh menghilangkan kesabaran guru. Guru juga manusia biasa, jika terlalu tertekan, sesekali kesabaran tidak boleh dikawal. Begitu juga dengan isu guru di atas. Guru tersebut mungkin telah hilang kesabaran disebabkan muridnya yang nakal dan tidak patuh kepada arahan. Akibat kesabaran yang tidak terkawal, dia telah menampar murid sehingga gegendang telinga murid pecah.
Di samping itu, saya berpandangan bahawa salah satu punca yang menyebabkan guru bertindak kasar dan ganas terhadap murid ialah guru itu sendiri tidak berminat kepada profesion perguruan. Apabila tidak minat terhadap kerjayanya, seseorang guru itu tidak akan dapat menyesuaikan diri dengan karenah murid. Sudah tentu mereka tidak mempunyai sikap sabar. Dia akan mudah berasa marah. Guru juga adalah manusia biasa yang mempunyai emosi, kadangkala perasaan marahnya akan sampai ke tahap di mana dia akan lupa bahawa dia merupakan seorang guru dan berhadapan dengan anak orang lain.
Sesetengah guru menghukum dengan tujuan untuk mendidik kerana kenakalan murid berkenaan. Jangan salahkan guru sahaja kerana ibu bapa juga terlibat kerana kurang menekankan pendidikan moral kepada anak masing-masing. Terdapat juga murid yang berperangai baik di rumah tetapi nakal di sekolah. Kini kebanyakan guru yang dikeluarkan dari maktab atau universiti bukan bercita-cita untuk menjadi guru sebenarnya. Apabila bilangan guru amat berkurangan, kita terima sahaja golongan yang sebenarnya tidak begitu sesuai menjadi guru. Mereka yang dilatih di maktab dan universiti inilah ada yang bersifat negatif dan orang begini tidak sesuai sebagai guru.
Sepatutnya sekolah memainkan peranan yang penting di dalam memberi perlindungan kepada kanak-kanak daripada keganasan. Namun begitu, bagi kebanyakan kanak-kanak, persekitaran di sekolah sebenarnya mendedahkan mereka kepada keganasan. Berdasarkan isu yang dibincangkan, murid-murid bukan sahaja tidak mendapat perlindungan malah mereka telah ditampar oleh guru di dalam kawasan sekolah. Perbuatan sebegitu adalah amat kejam terhadap seorang murid yang masih berada di sekolah rendah dan ia akan membawa kesan-kesan negatif kepada mangsa tersebut.
Adalah dilarang sama sekali bagi seorang guru bertindak ganas terhadap pelajar kerana ia boleh meninggalkan kesan fizikal kepada pelajar yang dipukul. Guru seharusnya berhati-hati sebelum sesuatu tindakan diambil. Hukuman yang dikenakan perlulah setimpal dengan jenis kesalahan yang dilakukan oleh pelajar. Guru sewajarnya tidak menyalahgunakan kelonggaran atau kuasa yang ada dan bertindak menampar pelajar dengan dorongan perasaan geram atau marah. Ini bertujuan mengelakkan gejala penderaan terhadap pelajar sekolah berlaku.
Kita mungkin menganggap menampar adalah tindakan yang tidak serius dan bukanlah isu besar, malah kita sendiri pun pernah ditampar pada satu ketika dulu. Bagaimanapun perbuatan menampar itu boleh memberi kecederaan serius terutama ke atas kanak-kanak. Dari sudut perubatan, kita mengetahui kanak-kanak mempunyai organ yang masih berkembang dalam menjalani proses tumbesaran. Organ ini juga rapuh, mudah cedera dan berpotensi menghadapi masalah kesan negatif jangka panjang. Organ di bahagian muka seperti mata, telinga, mulut, lidah, saraf tunjang leher dan juga otak ialah organ penting yang berpotensi tercedera jika bahagian muka dan kepala dijadikan tempat membuat pukulan atau tamparan.
Dalam kes yang disebut dalam artikel di atas, gegendang telinga kiri murid telah pecah. Ini adalah disebabkan tamparan tepat pada cuping telinga dan menutup lubang telinga, maka tekanan kuat akan disalurkan ke dalam rongga telinga dan sampai ke gegendang dan ini akan menyebabkan gangguan pendengaran yang kekal jika ia serius dan tidak dirawat dengan cepat. Di samping kesan fizikal yang dialami oleh kanak-kanak atau pelajar yang ditampar, kesan psikologi ialah salah satu akibat yang tidak kurang seriusnya. Menampar dikatakan satu kaedah yang boleh menjatuhkan maruah seseorang lebih-lebih lagi jika ia dilakukan di hadapan khalayak. Oleh itu, guru adalah diseru supaya mengelakkan diri daripada menggunakan tamparan muka sebagai kaedah menghukum.
Pendedahan kes guru mendera murid ada kebaikan untuk masyarakat menilai semula peranan masing-masing dalam mencari penyelesaiannya. Gejala ini perlu dibendung segera dan semua pihak terlibat. Tokoh pendidikan, Tan Sri Prof. Dr. Awang Had Salleh mencadangkan agar Jabatan Pendidikan Negeri mengenalpasti guru-guru yang menghadapi masalah psikologi dan mengatasinya dengan segera. Beliau juga mencadangkan supaya bengkel-bengkel diadakan bukan sahaja untuk menaikkan imej dan kualiti guru, tetapi membantu mereka menghadapi situasi kerja yang semakin rumit serta mengendalikan perasaan tertekan.
Cara mengatasi guru ganas bukan sekadar menukar ke tempat lain semata-mata. Guru-guru yang tidak berminat mengajar, lebih baik diambil tindakan tegas dengan memberhentikan guru tersebut.  Isu guru adalah masalah negara yang perlu diberi perhatian dengan menaikkan taraf profesion dan peruntukan gaji yang munasabah. Inilah masalah kualiti guru kesan daripada pengambilan yang bertujuan hanya untuk menyelesaikan masalah kekurangan guru. Seandainya, guru yang betul-betul layak perlu diperolehi dengan kadar segera. Pada pendapat saya, untuk mengatasi masalah guru ganas, calon guru harus ditapis dari peringkat awal melalui ujian psikologi. Ujian ini adalah berguna untuk menguji kesesuaian seseorang sebagai guru.
Selain itu, guru perlu sedar bahawa pelajar adalah manusia biasa yang memerlukan bimbingan dan tunjuk ajar. Oleh itu murid patutlah mendapat layanan yang beradab. Dengan cara inilah boleh mendorong murid memberi penghormatan yang setimpal dengan layanan yang diberikan oleh guru kepada mereka. Sikap guru yang bengis dan garang hanya menakutkan murid untuk ke sekolah. Justeru itu, guru sewajarnya sentiasa menghayati dan mengamalkan Tatasusila Profesion Penguruan. Guru perlu mengelakkan diri daripada nafsu marah dan jauhkan daripada membuat kesimpulan terburu-buru tanpa penyelidikan terlebih dahulu seperti yang digariskan dalam buku “Panduan Tatacara Disiplin Sekolah Untuk Guru Besar dan Guru”.
Di samping itu, guru yang bertindak ganas juga boleh didakwa. Menurut Presiden Persatuan Penguam Muslim, Zaitoon Datuk Othman, terdapat beberapa peruntukan undang-undang Kanun Keseksaan telah menyedia dan menetapkan prosedur dan tindakan terhadap mereka yang mencederakan. Bagaimanapun,  jika murid berkenaan mengalami kecederaan yang teruk akibat dipukul oleh guru berkenaan, maka ibu bapa dinasihatkan membawa anaknya berjumpa dengan doktor di hospital kerajaan untuk tujuan rawatan dan laporan kesihatan. Ini harus disusuli dengan laporan polis. Dalam konteks tindakan undang-undang,  ibu bapa boleh mengambil tindakan prosedur undang-undang jenayah ataupun sivil di bawah Undang-undang Tort. Di bawah prosedur Undang-undang Tort, tindakan yang dibawa oleh ibu bapa sebagai plaintif boleh menuntut pampasan bagi pihak anaknya daripada guru yang memukul di mahkamah sivil.
Pihak pentadbir sekolah haruslah memainkan peranan mereka dan membantu guru-guru agar dapat menumpuh cabaran dalam mendidik dan mendisiplinkan pelajar. Mereka hendaklah memastikan bahawa pada peringkat awal, guru-guru baru dan tidak berpengalaman tidak dibebani dengan tugas dan tanggungjawab yang besar dalam mendidik dan mendisiplinkan pelajar seperti menjadi guru disiplin atau warden.
Kursus pengawalan emosi dan tekanan juga boleh diadakan untuk membantu guru dalam menjalankan tugas mereka. Kadang kala, tekanan atau stress menyebabkan guru keterlaluan dalam tindakan mendisiplinkan pelajar.Adakalanya tekanan menyebabkan mereka tidak dapat mengawal emosi dan hilang sabar dalam menghadapi kerenah pelajar-pelajar yang nakal. Dr. Robiah K. Hamzah, seorang pakar motivasi sendiri mengakui bahawa jalan terbaik menangani masalah disiplin ialah guru pandai mengawal emosi. Namun , pada masa yang sama, guru juga perlu menunjukkan ketegasan dalam kelembutan. Justeru, guru harus diberi pendedahan dan ilmu pengawalan emosi dan tekanan supaya mereka lebih bersedia andai terpaksa berdepan dengan perlakuan melampau batas pelajar-pelajar. Kursus pengawalan emosi dan tekanan mampu membuka minda para guru. Sudah pastinya emosi yang stabil dan fikiran yang tenang membolehkan guru mendidik dan mendisiplin pelajar dengan cara lebih berkesan.
Kursus jangka pendek tentang kaedah dan cara mendisiplinkan pelajar oleh guru-guru yang berpengalaman terutamanya guru-guru disiplin wajar juga harus diadakan. Biarpun para guru terutamanya guru baru telah didedahkan dengan teori-teori psikologi kanak-kanak dan remaja sewaktu menjalani latihan perguruan namun situasi yang berlaku di sekolah ada kalanya di luar jangkaan. Diharapkan agar ilmu mendisiplinkan pelajar dan menangani pelajar bermasalah hasil daripada pengalaman-pengalaman guru-guru lama dapat dikongsi bersama-sama terutamanya dengan guru-guru baru.
Pada pendapat saya, guru seharusnya diberi peluang untuk ‘bernafas’. Cabaran mendidik dan mendisiplinkan pelajar bukanlah tugas yang mudah. Masyarakat tidak seharusnya hanya menunding jari kepada guru setiap kali timbul masalah disiplin dalam kalangan pelajar-pelajar. Sesungguhnya tugas mendidik dan mendisiplin pelajar tidak harus hanya dihadapi oleh golongan guru dan pentadbir sekolah sahaja. Ibu bapa perlu menaruh kepercayaan kepada guru-guru tetapi tidak bersikap lepas tangan. Tanggungjawab mereka memberi kasih sayang dan didikan agama kepada anak-anak mereka harus dijadikan agenda utama dalam membentuk keluarga yang bahagia. Apabila anak-anak diasuh dengan baik dan diberi perhatian, usaha guru membudayakan ilmu lebih mudah dilaksanakan. Tentunya masalah disiplin pelajar tidak timbul malah misi disiplin sifar akan lebih mudah dicapai.
Berita guru bertindak ganas terhadap murid sering menjadi bahan berita sensasi pihak media. Jelas sekali gurulah yang lebih rela memikul tanggungjawab mendisiplin dan menghadapi pelbagai risiko keganasan pelajar sehingga diri sendiri yang tertekan. Layaknya mereka disanjung atas kesudian mereka bukan dikutuk sebagai pendera.
Justeru itu, semua pihak termasuk ibu bapa dan media perlulah bersikap lebih adil dan rasional apabila berdepan dengan kes guru memukul anak mereka. Tidak ada seorang guru pun yang mahu memukul muridnya sesuka hati tanpa sebarang sebab. Guru adalah pendidik dan berpendidikan. Mereka tahu kesan jika mereka bertindak kasar dan ganas terhadap murid.
Ibu bapa dan masyarakat harus sedar bahawa tugas guru bukan sekadar memberi ilmu pengetahuan dan mendidik. Lebih dari itu, mereka bertanggungjawab mendisiplinkan para pelajar, satu proses pembudayaan yang jarang diterima pelajar sewaktu di rumah. Oleh itu, isu guru mendera dan bertindak ganas adalah masalah yang perlu diberi perhatian semua pihak. Seterusnya penyelesaian bersama hendaklah ada terutama di antara guru, ibubapa, pelajar dan sekolah agar masalah-masalah ini dapat diselesaikan dengan cara terbaik.









No comments:

Post a Comment